« Home | 方太與馬太與你與塔理班 » | 衰佬事工 » | 黏在天花上的燈泡 » | 雞翼 » | Web 2.0 路線圖 » | 無獎競猜遊戲(開估) » | 無獎競猜遊戲 » | 玩具 » | Minority Report » | 市民甲 »

政客廢話寶鑑

“Expert”——那些knows more and more about less and less的人。還有,當官員說「我們要先聽聽專家的意見」,又或者「more research needs to be done」,就是當政府感到一籌莫展,唔知點應付的時候,搬出來令人覺得政府做緊野的擋箭牌。
“This is a hypothetical question”——即係話我唔想答,因為這是答�會對我不利的問題。
“I am glad you asked me that”——傻仔,呢條問題其實我一早預左,答案亦早已準備好,而家正好畀個機會我借題發揮。(順帶一提,如果你問唔岩問題,他就會說:「Yes, but the important thing to understand is....然後照把上述準備好的,照講一次。」)
“I hear what you are saying, but....”——除了「but」以後的說話之外,前面幾隻字全屬廢話。
“Inappropriate”——政客或律師為了逃避法律責任而套用的「溫吞」字眼。例如,你說某位議員當眾豎起中指是「不恰當」的行為,比起說這是無恥、下流、賤格……被人告的風險要細得多。
“Investment”——即係spending咁解,例如we are investing in schools.
“Mistake”——記住永遠要用past tense及passive voice,例如mistakes were made,千祈唔好講I made mistakes,更加不可以講I am making mistakes!
“Monitor”——官員說We will monitor this issue,即係除了睇電視、看報紙之外,他們什麼也不會做。
“Move on”——我們要向前看,即係唔該忘記我們以前做過的衰野,拜託大家再次投我們一票,再畀我們「滾」多次。
“Source close to”——即是政府某位高官的新聞官,而且他(其實十個有九個係女人,應該用「她」)想「點」大家,所以唔好意思出真名,於是吹風前,特地補上一句「off the record」。
“Spin Doctor”——相等於「廢話吹水學」的博士學位(Doctorate in Bullshit, BsD)。
“我唔想咁講”——其實即係:我好想咁講。
“我唔係呢個意思”——其實即係:我正正係呢個意思。
“現在未係適當時候,到時機成熟,我一定會「第一」時間通知大家”——咁即係「第三」、「第四」時間……
“個人意見”——當民建聯說那是馬力的個人意見時,意思就是該黨打算與他劃清界線,千祈唔好拖埋佢地落水。


7月26日明報論壇版,作者蔡子強

Labels: ,

  • 正如林一峰話齋,閱讀,也是一種 state of mind。
  • 所以不限文字,還有聲音影像一切雜崩能東西,都在涉獵反思消化乾坤大挪移之列。
  • 看重的只有一個字:Insight

Disclaimer

I work at Westside Baptist Church. Of course, that doesn't mean they agree with everything I post or link here. Everything here is my personal opinion and is not read or approved in advance. Consider yourself warned.